Hotraco Group, “the system creators”, is uitgegroeid tot één van de grootste aanbieders van innovatieve automatiseringssystemen voor de veehouderij, tuinbouw en gewasbewaring. Deze systemen zijn voorzien van eigen hard- en software en leveren betrouwbare stuurinformatie (live data) en duurzame prestaties, zodat eindklanten de beste resultaten behalen voor dier, gewas en mens.
Hotraco’s focus op innovatie, service en de krachtige samenwerking met het wereldwijde dealernetwerk, installateurs en eindklanten heeft van hen tot een wereldspeler gemaakt. Controle en beheer over alle systemen wereldwijd was daarom van belang om het overzicht te kunnen bewaren. Om hier meer over te weten te komen, gingen we in gesprek met Martien Selten, Service Manager bij Hotraco.
Er hangen wel 1.000 IXON routers in het veld.
Wereldwijd goede service aan systemen
“Om wereldwijd een goede service te bieden, worden onze dealers opgeleid om met onze systemen te werken. Met complexere klantvragen komen ze bij onze serviceafdeling terecht,” aldus Martien. Hotraco maakt gebruik van het IXON Cloud-portaal en de IXrouters, geheel voorzien van hun eigen huisstijl. Daarnaast is de IXON app onder de naam “SyslinQ Remote App” gepubliceerd in de app-stores.
Dit totaalpakket is het verlengstuk op de Hotraco-systemen waarmee ze service op afstand kunnen verlenen. “We bieden de router optioneel aan, maar wel met het advies om deze af te nemen voor het kunnen leveren van remote service en onderhoud,” legt Martien uit. “In 90% van alle gevallen lossen we problemen op via VNC of HTTP. In de andere 10% loggen we in op onze eigen Linux-applicatie via VPN. Dan kunnen we SSH commando’s uitvoeren om de pc te checken,” legt Martien uit.
We kunnen in alle systemen wereldwijd meekijken.
Eén platform voor het beheren van alle systemen en gebruikers
Er hangen inmiddels ruim 1.000 IXrouters in het veld. Met deze aantallen is overzicht houden essentieel: “Om het overzicht te houden, hebben we in IXON Cloud een uitgebreide boomstructuur opgezet. Onder het Hotraco-account vallen onze divisies, zoals Agri. Daaronder alle dealers met hun eigen subcompany en daaronder hangen vervolgens de eindklanten,” vertelt Martien.
Martien houdt controle over de systemen en beheert alle rechten via het IXON-platform. “We willen voorkomen dat klant A bij het systeem van klant B kan; maar Hotraco moet overal kunnen meekijken,” geeft Martien aan.
“Het voordeel van IXON is dat er geen abonnementssysteem is, slechts de eenmalige aankoop van een router. Service op afstand bieden we volledig gratis aan! Dát is ons onderscheidende vermogen,” aldus Martien. Daarmee levert Hotraco zowel ondersteuning aan de dealers en installateurs als aan diens eindklanten.
De keuze voor IXON is onder andere gebaseerd op de eenvoud in gebruik en installatie. “We waren op zoek naar een stabiel systeem dat we plug & play op internet konden aansluiten,” aldus Martien. “Voorheen hadden we gedoe met port forwarding, want bij iedere boerderij was een andere lokale routerconfiguratie nodig,” legt Martien uit.
De servicetoepassing is perfect – ook voor onze klanten – en gemakkelijk en eenvoudig in gebruik om de stal of kas te bedienen.
Toegevoegde waarde met white labelled IXON-producten
De voorgeconfigureerde IXrouters met Hotraco-stickers, voorzien van remote control van touchpanels via VNC, liggen op voorraad in een virtueel warehouse. “Alles heeft een vaste ip-reeks. Bij uitlevering van de systemen hoeft de router alleen te worden geactiveerd en wordt de eindklant uitgenodigd,” vertelt Martien.
Ik ben erg tevreden over de service van IXON. Die is goed toegankelijk en ze zijn bereid om mee te denken, ook bij de moeilijke gevallen.
Hotraco’s focus op service en innovatie wordt nog duidelijker door de samenwerking met Wageningen Universiteit en de slimme alarmering en datafuncties die zijn ingebouwd. “Een fout in de installatie kan bij livestock in een kwartiertje al funest zijn,” legt Martien uit. “De boer krijgt nu meer vrijheid en ontvangt alle waarschuwingen en alarmen in één overzicht. Hij kan dan zelf bepalen of hij actie onderneemt, ook wanneer hij in een restaurant zit.”
IXON is veilig voor de klant, niemand kan bij de data
“Vanuit verkoop en productontwikkeling luisteren we goed naar klanten om in te kunnen spelen op hun wensen,” vertelt Martien. Zo geeft de ‘big data’ uit verschillende systemen direct inzicht in de systeemprestaties voor de klant. “Het is heel specifieke managementdata en deze wordt met gecombineerde data doorberekend met formules,” legt Martien uit. “Deze data blijft lokaal en wordt middels HTTP op gezette tijden gesynchroniseerd naar het Farm-managementsysteem.”
Met de continue doorontwikkeling van de Hotraco-automatiseringssystemen lopen ze voorop in de markt. “Alles gaat over naar TCP/IP. Internet heeft de toekomst en klanten beseffen dat steeds meer,” sluit Martien af.
Gerelateerde case studies:
- Externe monitoring van vee met behulp van een smartphone alarm
- Hoe Hotraco toegevoegde waarde biedt met white labelled IXON-producten
Wil je meer weten over de voordelen van IXON Cloud voor machinebouwers? Bekijk dan andere succesverhalen of neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek of demo.