Zoeven we over tien jaar massaal door futuristische buizen binnen 30 minuten van Amsterdam naar Parijs? Als het aan de 39 studenten van Delft Hyperloop ligt wel. Het team van de TU Delft werkt al bijna een half jaar aan een nieuwe versie van de hyperloop, een van de meest veelbelovende vervoersmiddelen van de toekomst.
Meld je aan voor de presentatie
Voor wie het nog niet weet: de hyperloop is een soort supersnelle trein (genaamd ‘pod’) die door een vacuümbuis naar zijn bestemming zweeft. Als de techniek is uitontwikkeled, zijn snelheden van 1000 a 1200 kilometer per uur haalbaar. “Uniek aan de hyperloop is dat de pod niet wordt aangedreven door brandstof maar door magneten,” vertelt Team Captain Cem Celikbas. “Elektromagnetische velden van koperen spoelen zorgen ervoor dat het voertuig enkele millimeters boven het oppervlak van de buis zweeft en in beweging komt. Een goedkope, efficiënte en duurzame manier om grote afstanden af te leggen.”
Veilig en schaalbaar
Het idee van de hyperloop is afkomstig van werelds meest mediagenieke techneut, Elon Musk, die er in 2013 een whitepaper over publiceerde. Sindsdien wordt overal ter wereld aan hyperloops gewerkt. Celikbas en zijn collega Eva Hagen, Partnership Manager bij Delft Hyperloop, vermoeden dat de eerste hyperlooprit met mensen tussen 2030 en 2035 plaats zal vinden. Hagen: “De hyperloop die wij ontwikkelen is te klein om mensen in te vervoeren, maar dat is ook niet ons doel. Wij willen de pod naar een technologisch hoger niveau brengen, veiliger maken en schaalbaarheid bevorderen.”
Volwassen
De hyperloop is volwassen aan het worden. Het is niet langer alleen een veelbelovend sciencefictionachtig idee van een excentrieke Amerikaan, maar een realistisch en betaalbaar alternatief voor bijvoorbeeld de vervuilende korte-afstand-vlucht. “Toen tien jaar geleden de eerste hyperloopwedstrijden plaatsvonden bij SpaceX draaide alles om snelheid,” vervolgt Hagen. “Nu zie je dat de focus veel meer ligt op produceerbaarheid en duurzaamheid. Uiteindelijk wil iedereen dat de hyperloop een gangbaar vervoermiddel wordt voor gewone burgers. Daarom kijken we niet alleen naar de techniek, maar ook naar de (ontwikkel)kosten en maatschappelijke acceptatie. Mensen moeten het belang van de hyperloop in gaan zien, zodat ze er ook gebruik van willen maken in de toekomst.”
Design reveal
En die toekomst zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan menigeen denkt, want de technologische ontwikkelingen rond de hyperloop gaan snel. De studenten kiezen er daarom bewust voor om niet verder te bouwen aan de bestaande pods van hun voorgangers, maar om elk jaar een compleet nieuwe pod te ontwerpen en te ontwikkelen. Celikbas: “Natuurlijk maken we gebruik van de kennis van onze voorgangers, maar we bouwen onze eigen hyperloop. Veel ‘oude’ teamleden blijven wel betrokken bij het project, omdat ze er trots op zijn. Ze geven advies of denken mee over praktische problemen.” Hagen vult aan: “Ondanks de uitdagingen liggen we mooi op schema. Op 27 februari is de design reveal waar we onze plannen en doelen onthullen.”
Podgeheimen
Op dit moment mag Hagen nog niks zeggen over de onthullingen, maar tijdens het D&E event op 20 maart delen de studenten hun ‘podgeheimen’ graag met het publiek. Het Hyperloop Team is aanwezig met een stand en Celikbas houdt samen met zijn collega Guus Backelandt een presentatie over de Hyperloop VIII. Uiteraard laten de studenten een pod zien op de beursvloer. “De eerste tests zijn in volle gang,” vertelt Celikbas. “We testen eerst alle losse systemen apart en over drie weken houden we een volledige podtest. Ons uiteindelijke doel is om in juli mee te doen aan de European Hyperloop Week in Zürich waar studententeams uit de hele wereld de strijd aangaan voor de prijs voor de beste hyperloop”.
Meerdere prijzen
De lat ligt hoogt, want voorgaande teams sleepten meerdere prijzen in de wacht tijdens internationale hyperloopwedstrijden, waaronder de eerste prijs tijdens de allereerste SpaceX-competitie in Los Angeles, georganiseerd door Musk. “We voelen die druk wel,” geeft Hagen toe. “Nederland hoort tot de koplopers. De teams uit Zürich en Valencia zijn onze belangrijkste concurrenten, maar we zijn vastbesloten om onze toppositie vast te houden. Wij gaan voor goud.”
Deze ambitieuze mentaliteit kenmerkt de studenten die niet zelden tot in de late uurtjes aan ‘hun’ hyperloop werken. “Er zijn veel uitdagingen, maar het is ook ontzettend leuk en gezellig. De saamhorigheid tussen de teamleden is groot. Daarnaast krijgen we veel ondersteuning van oud-teamleden en partners die meer ervaring hebben dan wij met de technologie,” sluit Celikbas af.
Meld je aan voor de presentatie
Wil je de hyperloop met eigen ogen zien? Kom dan naar het D&E event op 20 maart bij Congrescenturm 1931 in Den Bosch. Celikbas en Backenlandt zijn plenaire sprekers en starten hun presentatie om 9.30 uur. Aanmelden kan kosteloos via de eventsite. Het is ook mogelijk om met de studenten in gesprek te gaan op hun stand op de beursvloer.