“Het maakt niet uit welke elektromotor ik koop, er voldoet geen één. Bij elke motor laat de laklaag los”
Meindert Jan werkzaam in de visverwerkende industrie moest elk half jaar een goed werkende elektromotor vervangen omdat de verf afbladderde. Want verfstukjes tussen de vis is uiteraard not done in de voedselindustrie. Schoonmaakmiddelen, zout water, industriële kou en weersinvloeden beschadigen de laklaag van een elektromotor. Dit veel voorkomende probleem was voor Kolmer Elektromotoren het startsignaal om een coating te laten ontwikkelen die wél blijft zitten. Na viereneenhalf jaar onderzoek met veel praktijktesten, een goedgekeurde TNO-test en voedselveiligheidscertificaat lanceerden zij de Kolmer Top Coating die de levensduur van een elektromotor onder extreme omstandigheden verlengt met minimaal een factor 4.
Waar het allemaal begon: Jan & Meindert Jan
Jan Bakker, sales manager bij Kolmer vertelt waar het begonnen is. ‘Meindert Jan was niet de eerste die tegen het probleem van afbladderend verf of een roestige elektromotor aan liep. Integendeel, ook de maritieme sector, agrarische sector, chemische industrie en koelhuizen kampten met soortgelijke problemen. Keer op keer een verflaag er overheen zetten was ook niet de oplossing. De elektromotor raakt daardoor oververhit vanwege de steeds kleiner wordende ruimtes tussen de koelribben. Bij Kolmer werken we klantgericht. De klantvraag overtreffen is ons streven. Daarom zijn we hier serieus mee aan de slag gegaan.’
Coating die geen afsluitende laag vormt maar aan metaal hecht
Een Duits laboratorium kreeg de opdracht een coating voor elektromotoren te ontwikkelen die onder extreme omstandigheden afbladderen en roest voorkomt. Op deze manier wordt de levensduur van een motor verlengd, de procesuptime verhoogt en onderhoudskosten gereduceerd. Jan Bakker geeft aan: ‘Het bijzondere van deze coating is dat het geen extra beschermende laag vormt, maar dwars door de verf en primer heendringt. Het hecht zich als het ware aan het metaal. Hierdoor kan er niets ónder de verf komen en dus ook niet gaan afbladderen.’ Over de samenstelling en werking van de coating kan weinig gezegd worden in het kader van geheimhouding. Wel zijn de vele testuitslagen openbaar.
25 testlocaties
Jan: ‘Als eerste zijn we gaan testen bij Meindert Jan in de visverwerkende industrie. De elektromotor voor de lopende band wordt constant blootgesteld aan vochtige dampen, harde stralen van de hoge drukspuit en schoonmaakmiddelen. Voorheen werd elk half jaar de productielijn stil gezet en een nieuwe elektromotor geplaatst. Dat kost tijd en geld om die reden wilde Meindert Jan graag meewerken aan een proef. Dat pakte goed uit, de motor draait nog steeds.’ Jan vervolgt daarop: ‘Langzaam kregen we vertrouwen in ons product. Ook in de maritieme sector worden veel elektromotoren onder extreme omstandigheden gebruikt. Dat bracht me op het idee om twee elektromotoren in het water van de Rotterdamse haven te laten zakken. Eén motor behandeld met onze coating en de andere onbehandeld. Na 9 maanden haalden we de motoren uit het water en het verschil was duidelijk te zien. De onbehandelde motor was aangetast door algen, wier, roest en aanslag en op de behandelde motor slechts een beetje vliegroest afkomstig van de onbehandelde as. Deze vliegroest kon eenvoudig worden weggepoetst. Toen wisten we: met Kolmer Top Coating kunnen we de concurrentie aan met de veel duurdere RVS-elektromotoren.
In totaal zijn op 25 testlocaties gecoate en niet gecoate electromotoren geplaatst en gemonitord. De motoren kwamen in aanraking met zout water, zuur, loog, mest en vrieskou. Alle behandelde motoren gingen 4 tot 8 keer langer mee.’
TNO en Voedselveiligheidscertificaat
Jan: ‘Uiteraard kregen we ook de vraag van klanten of het product veilig in gebruik en veilig voor de foodindustrie is.’ TNO onderzocht alle veiligheidsrisico’s en concludeerde dat het product ongevaarlijk is voor mens en milieu. Bovendien is de coating niet gebaseerd op nanotechnologie. ‘Niets tegen nanotechnologie maar zolang de lange termijn effecten niet bekend zijn van wat het bijvoorbeeld doet in het menselijk lichaam, dan wordt dit bij voorkeur niet toegepast in mijn bedrijf’, aldus Martijn Stoffelsen (directeur Kolmer). Daarnaast heeft de coating een waarborgcertificaat voor veilig gebruik bij de productie van voedsel. Dit certificaat is uitgegeven door ISEGA Umweltanalytik GmbH. Tijden de productieprocessen komen er geen coatingdeeltjes in het voedsel terecht.
C5-norm
Kolmer Top Coating valt nog niet onder de C5-norm, omdat deze norm uitgaat van een bepaalde laagdikte. Kolmer Top Coating is daarentegen een waterdunne, doorzichtige coating. Bij nieuwbouw dient men aan de normen te voldoen in de vervangingsmarkt welke meer praktijkgericht is mag de Kolmer Top Coating wel toegepast worden. Er wordt aan gewerkt om de Kolmer Top Coating voor de C5-norm goedgekeurd te krijgen. Inmiddels doen grote partijen, denk aan Damen Shipyards, Jan de Nul Group en Boscalis testen met deze coating.
Duurzaam én goed voor portemonnee
In deze huidige tijden is er veel schaarste. Schaarste van materialen maar ook delfstoffen als ijzer en koper worden steeds schaarser. ‘Als je de levensduur van een elektromotor kan verlengen bespaar je maakenergie en draag je bij aan behoud van het milieu’, aldus Jan Bakker. ‘Wij staan open voor uitdagingen, immers de klantvraag overtreffen is ons motto. Dus als er een lezer met een specifiek probleem de Kolmer Top Coating wil uittesten, dan denken wij graag hierin mee.’
Speed Specials Service
Speed, specials en service zijn de kernwaarden van Kolmer; snelle levering, modificatie van elektromotoren en 24/7-service bij stilstaande motor. ‘Het aanbrengen en uitharden van KTC die overigens uitsluitend op onze eigen elektromotoren toepasbaar is, kost weliswaar 7 dagen om een slijtvaste gladde ondergrond te kunnen garanderen, maar we hebben wel het gevoel dat we met Kolmer Top Coating de vraag van onze klanten hebben kunnen overtreffen’, sluit Jan Bakker af.