- Elf beursgenoteerde ondernemingen korten actief op het salaris van de top. Institutionele beleggers menen dat deze grote bedrijven pijn mogen lijden zolang zij staatssteun ontvangen. Directeur Rients Abma van koepelorganisatie Eumedion zegt op BNR Nieuwsradio dat het meest belangrijke is dat ondernemingen de crisis overleven.
- De Europese auto-industrie kan rekenen op grootschalige financiële EU-steun. In het Duitse Handelsblatt zegt eurocommissaris interne markt Thierry Breton dat circa 10 procent van een komend wederopbouwprogramma in de Europese ‘mobiliteitssector’ terecht moet komen.
- Het Duitse onderzoeksinstituut Ifo stelt dat de Duitse economische activiteit sinds het ingaan van de coronarestricties met 16 procent is gedaald. Ifo denkt dat dit jaar de economische krimp van Duitsland uitkomt op minimaal 6,2 procent.
- Driekwart van de ondernemers in Brabant en Zeeland verwachten liquiditeitsproblemen, zo blijkt uit een rondvraag door VNO-NCW. Meer dan de helft denkt personeel te moeten ontslaan, terwijl 60 procent gebruikmaakt van de NOW-regeling. Eric van Schagen, voorzitter VNO-NCW Brabant Zeeland en oud-voorzitter van FHI, zegt daarover: “Ondernemers hebben perspectief nodig. Dat perspectief wordt geboden als er een tweede pakket van noodmaatregelen komt.”
- Ook aan de coronacrisis komt een keer een einde. De ideeënwedstrijd Kraak de Crisis roept ondernemers op om met plannen te komen hoe we onze maatschappij en economie kunnen herinrichten na de crisis. Speerpunten zijn CO?-reductie, een circulaire economie en een sociaal rechtvaardiger Nederland. Tien finalisten krijgen een coachingtraject aangeboden, terwijl de winnaar 25.000 euro kan verdienen. Tot 3 mei kan er gestemd worden.