Technologie speelt in toenemende mate een rol bij de ervaring van de gebruikers binnen een gebouw. De innovatie van de startup Parkplex is daar een mooi voorbeeld van. Wij spreken met de eigenaar van Parkplex, Daniël van der Berg over het bedrijf, gastvrijheid en ondernemerschap.
Door: Eline te Velde
Parkplex maakt slimme parkeerbordjes die bezoekers persoonlijk welkom heten. Maar de dienstverlening gaat verder dan dat. Met slimme integraties is het mogelijk om gasten automatisch op te halen uit bestaande reserveringssystemen, persoonlijke uitnodigingen te sturen én alvast een laadplaats te reserveren. Daarnaast detecteert het parkeerbordje wanneer de bezoeker gearriveerd is en stuurt automatisch een melding naar de receptie. Daarmee biedt Parkplex een complete dienst aan om gasten en bezoekers welkom te heten en een parkeerplaats te reserveren.
Warm welkom
Deze dienst draait om gastvrijheid, legt Daniël uit: “Gastvrijheid is heel breed en komt overal terug, niet alleen bij hotels en restaurants. Wij hebben de ambitie om mensen te verwelkomen, een warm gevoel te geven, nog voordat ze ergens naar binnen lopen. Als wij een nieuwe partij spreken gaan we fysiek langs en vragen we wat gastvrijheid voor hun organisatie betekent. Dit is echt een hele belangrijke eerste stap, want dit is voor elke organisatie anders.”
“Wij hebben de ambitie om mensen te verwelkomen, een warm gevoel te geven. Nog voordat ze ergens naar binnen lopen.”
Daniël benadrukt dat zij gastvrijheid niet willen automatiseren: “Het is niet zo dat je straks geen bemande receptie meer nodig hebt, want dat is geen gastvrijheid. Onze dienst kan het proces wel efficiënter maken en bijvoorbeeld aangeven wanneer je een receptionist nodig hebt.
Persoonlijk parkeerbordje
Het idee voor Parkplex kreeg Daniël tijdens een klantenbezoek. “Toen ik aankwam, hadden ze een eigen parkeerplek voor mij gereserveerd. Dat was zo’n blauw bordje met een P, waar een papieren kaartje onder geschoven was met mijn naam en organisatie. Ik dacht: ah wat tof, ze nemen mij hier heel serieus. Toen ik een praatje maakte met de receptioniste kwam ik erachter dat zij elk uur met papieren kaartjes naar buiten loopt om die aan de parkeerbordjes te hangen. Briljant, maar erg veel werk. Op de terugweg nam ik een voicememo voor mezelf op en daar zat het eerste idee voor Parkplex in.”
Prototype
Maar met een goed idee ben je er nog niet. Daniël is samen met een groep studenten van Hogeschool Windesheim in Almere aan de slag gegaan met een prototype. “Voor de nieuwe minor Smart World werd ik door een docent benaderd die op zoek was naar interessante cases waar de studenten aan konden werken. Ik heb het Parkplex idee gepitcht en zo zijn we het gaan ontwikkelen. De eerste variant was een houten getimmerd kastje. We hadden ook best een bureau in kunnen schakelen om het product voor ons te ontwikkelen, maar voor de liefde van het proces hebben we het gewoon zelf gedaan.”
“We zijn tegen ongelooflijk veel dingen aangelopen. Je moet je voorstellen dat je een meubelontwerper vraagt om een auto te ontwerpen. Wij zijn helemaal geen productontwikkelaars, wij ontwikkelen software en geen hardware. Dus dit heeft mij de afgelopen twee jaar absoluut slapeloze nachten bezorgd, maar we hebben er superveel van geleerd en ongelooflijk veel lol gehad in het proces.”
“Je moet je voorstellen dat je een meubelontwerper vraagt om een auto te ontwerpen.”
Parkplex zit op dit moment in de pilotfase en de bordjes worden bij diverse bedrijven getest. “We willen nu vooral luisteren naar de pilotgroep. We hebben tijd nodig om te leren en de markt beter te begrijpen. Maar ik verwacht dat het de komende jaren alleen maar belangrijker wordt. Parkeerplekken worden schaarser en duurder en er zit een grote inefficiëntie in. Hier kunnen wij een verschil maken.”
Parkplex is nog op zoek naar bedrijven die mee willen werken aan de pilotfase. Ben je geïnteresseerd of wil je meer weten? Neem dan contact op via www.parkplex.nl. Wil je altijd op de hoogte zijn van activiteiten en nieuws uit de branche? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.