Nederlandse mkb-bedrijven verdienen dit jaar voor het eerst meer aan online verkoop dan hun gemiddelde Europese collega's. Dat blijkt uit de Digital Economy and Society Index (DESI) van de EU.
In de DESI-index wordt onder andere gekeken naar de kwaliteit van de digitale infrastructuur, het gebruik van digitale toepassingen, de vaardigheden van inwoners, de online activiteiten van bedrijven en de digitale communicatie vanuit de overheid. Nederland staat op de vierde plaats, onder Finland, Zweden en Denemarken. Dat is wel een positie lager dan vorig jaar. Volgens de onderzoekers komt dat doordat de 5G-veilingen in Nederland relatief laat komen.
Nederland beschikt volgens de onderzoekers over een zeer solide digitale infrastructuur die ook onder piekbelasting goed functioneert. Ook de beschikbaarheid van zowel mobiel als vast internet is groot.
Naar het mkb kijkende biedt 21 procent van de meer dan een miljoen Nederlandse mkb-ondernemingen producten of diensten online aan. In 2019 was dat nog 17 procent. Inmiddels zijn de online activiteiten goed voor 12 procent van de omzet. Verder verkoopt het Nederlandse mkb 13 procent ook aan buitenlandse klanten via internet.
Het complete DESI-rapport kunt u hier bekijken.