ASML’s innovatiedrang gaat verder dan de halfgeleiderindustrie. Een toenemend aantal gebouwen op de campus in Veldhoven is namelijk voorzien van smart technologieën die de gebouwen gezonder, duurzamer en efficiënter maken. FHI sprak met Patrick Looijmans, Smart Solutions Specialist bij ASML, om meer te weten te komen over de technologie achter de gebouwen.
Door: Eline te Velde
De ASML-campus in Veldhoven wordt ook wel het ‘ASML-dorp’ genoemd. Het gigantische complex is het kloppende hart van de chipmachinefabrikant en voorziet de 20.000 -in Nederland gevestigde werknemers- in tal van voorzieningen. Zo is er een kapper, masseur, sportschool en kun je zelfs voor de dagelijkse boodschappen bij de 24-uurs supermarkt terecht. Handig natuurlijk, als je een drukke werkdag hebt.
Maar er zit een goed uitgedachte visie achter, legt Looijmans uit: “ASML heeft, vanuit service aspect, concepten uitgezet voor de ervaring van de medewerkers. We hebben het hele traject, van binnenkomen tot naar huis gaan, in kaart gebracht met een employee journey. Met onze smart oplossingen proberen wij die ervaring nog beter te maken.”
“We hebben het hele traject, van binnenkomen tot naar huis gaan, in kaart gebracht met een employee journey.”
In zijn rol als smart manager houdt Looijmans zich voornamelijk bezig met het vertalen van data naar slimme oplossingen. Deze slimme oplossingen verbeteren de interactie tussen mens en gebouw en zorgen voor een moeiteloze ervaring voor zowel medewerkers als gasten. "Dit doen we natuurlijk om de prestaties en het gebruik van onze gebouwen beter te kunnen meten en beheren. Tegelijkertijd ontsluiten we de data die we hiermee genereren over bezetting, navigatie, room control en services, ook via een app voor alle medewerkers. Die krijgen hiermee een tool in handen om hun werkdag zo efficiënt mogelijk in te richten, waardoor ze zich volledig kunnen richten op innoveren", vertelt Looijmans.
ASML Campus app
Essentieel onderdeel van de employee journey is de ASML Campus app. Via de app reserveren medewerkers vergaderruimtes, zien ze waar vrije parkeerplaatsen zijn en navigeren ze over het gigantische terrein. Maar je kunt ook services en faciliteiten boeken, zoals een afspraak om je fiets of telefoon te laten maken. “Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk zaken centraliseren voor de werknemer, daarom komt alles samen in de app. Met één klik op de knop krijg je een overzicht van de beschikbare werkplekken en met de outlookintegratie plan je gemakkelijk een meeting in. Als je een vergaderruimte geboekt hebt, krijg je in sommige gebouwen zelfs de mogelijkheid om de temperatuur, verlichting of jaloezieën te bedienen,” zegt Looijmans.
Maar het smart grid helpt ook om het gebruik te monitoren en services efficiënter te organiseren: “Normaal gesproken werk je met vaste schoonmaak schema’s, maar wanneer de bezetting inzichtelijk is, kun je de schoonmaak afstemmen op de bezetting van de ruimtes. Hetzelfde geldt voor ventilatie, verwarming en koeling. Dit draagt natuurlijk bij aan duurzaamheid.”
Communicatie en bewustwording
Looijmans vergelijkt het smart grid met een ijsberg: er komt veel meer bij kijken dan het lijkt. “Het draait niet alleen maar om de techniek. Communicatie en bewustwording zijn ook erg belangrijk. De medewerkers moeten wel weten wat er beschikbaar en mogelijk is. Daarnaast is het heel mooi dat we ons volledig baseren op data, maar dan moet deze data wel correct zijn. Dat betekent dat je alles goed moet onderhouden en bijhouden. Met zo’n snelgroeiende en internationale organisatie is dat nog best een uitdaging en vraagt om en goede samenwerking met de facility afdeling.”
Een proactief systeem
Als grootste leverancier van chipmachines blijft ASML de komende jaren groeien. Naast het bedrijf zelf, blijft ook de technologie in ontwikkeling. “Op dit moment werken onze smart solutions op operationeel niveau, maar we willen naar een proactief systeem gaan. Dat houdt in dat het systeem, binnen de grenzen van privacy, trends gaat zien. Als jij bijvoorbeeld elke week op dezelfde tijd gebruik maakt van een werkruimte, gaat de app een reservering voorstellen. Het ultieme doel is om uiteindelijk een Digital Twin van het gebouw te hebben. Dit is iets dat we in de komende jaren hopen te ontwikkelen”, vertelt Looijmans.
Op de vraag hoe hij het zelf vindt om voor een werkgever als ASML te werken laat Looijmans weten toch wel trots te zijn: “We doen hier iets heel moois. Tuurlijk heb je altijd ambities om het beter te maken, maar er staat ook al iets bijzonders. Ik realiseer mij dat dit soort oplossingen niet overal mogelijk zijn en dan ben ik toch trots dat een werkgever als ASML hierin faciliteert en dat wij het de werknemers elke dag iets makkelijker maken.”
Wil je meer weten? Tijdens de conferentie Digitaal Gebouw van de Toekomst geeft Patrick Looijmans een lezing over de smart oplossingen bij ASML. Kijk voor meer informatie op de website en meld je aan voor een gratis bezoek.