Wat zijn voor Defensie de voordelen van een hybride quad ten opzichte van een normale?
Het reduceert geluid, er is minder brandstof nodig en is nog duurzaam ook. “Goed verhaal!”, dachten Rob Verbuggen en Mattijs Tweehuysen en richtten samen Reeq (Range Extended Electrical Quad) op om de ontwikkeling en bouw uit te voeren. Het resultaat is een hybride quad met een bijzondere en buitengewoon efficiënte aandrijflijn. Apex Dynamics mocht een kleine bijdrage leveren aan dit bijzondere project.
Tandwielkast in overbrenging stuurbekrachtiging
Verschillende tests hebben aangetoond dat de hybride quad een goede performance geeft, ook qua comfort en gebruikersgemak, maar Verbruggen heeft nog een aantal andere wensen. Zo willen ze bijvoorbeeld de overbrenging van de stuurbekrachtiging verder verbeteren.
In een stuurbekrachtiging wordt normaal een wormwiel overbrenging toegepast. Middels een torque sensor wordt dan naar de motor teruggekoppeld en zo bepaald hoeveel koppel er nodig is. Het verschil met een normale auto is dat dan het stuur 3x rond kan (1.080 graden) en bij een quad slechts 90°. Je hebt daardoor veel meer koppel nodig om toch een volledige stuurbeweging te kunnen maken.
In de laatste iteratie zorgt een spelingsarme AB090 tandwielkast van Apex Dynamics (met custom motor adapterplaat) inmiddels voor het gewenste resultaat. De wormwielkast is vervangen voor een planetaire tandwielkast en de 50:1 ratio levert voldoende koppel voor de stuurbekrachtiging en daardoor de quad beheersbaar en nauwkeurig bestuurbaar te houden.
Lees hier het artikel van vakblad AT Aandrijftechniek op onze website...